سطح پوشش پایگاه های علمی، توسط دانشگاه های مختلف

در این آموزش قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه به مجلات و پایگاه های داده ی تحت پوشش یک منبع پی ببریم.

به عنوان نمونه در این آموزش، منبعی با نام اختصاری gmu.edu را انتخاب نموده ایم. برای شروع ابتدا این نام اختصاری در یکی از موتورهای جستجو همچون گوگل جستجو می کنیم (تصویر زیر).

  

این تصویر نتایج جستجوی گوگل را به ما نشان میدهد. همانطور که مشاهده می کنید نام اختصاری که در بالا ذکر شد متعلق به دانشگاه George Mason می باشد.



تا اینجا متوجه شدیم منبع مورد نظر ما کدام دانشگاه می باشد. قدم بعدی یافتن بخش کتابخانه آن دانشگاه است. در دانشگاه های مختلف محل قرار گیری لینک کتابخانه متغیر است اما با اندکی جستجو می توانید آن را پیدا کنید. چنانچه به تصویر بالا دقت کنید دور واژه
Academics  کادر سبز رنگی کشیده شده است. به این معنی که در دانشگاه مورد نظر ما لینک کتابخانه در بخش آکادمیک قرار دارد. برای ورود به بخش کتابخانه می توانید بر روی Academics کلیک کنید و یا ادامه آموزش را پیگیری کنید. با ورود به سایت دانشگاه میتوان بخش آکادمیک را پیدا نمود. در تصویر زیر مشاهده می کنید که کتابخانه در این قسمت قرار دارد.

 

 با کلیک بر روی Library وارد بخش کتابخانه خواهید شد.

 

 

در این تصویر مشاهده می کنید که سایت دانشگاه دارای قابلیت جستجو بین منابع علمی میباشد. برای جستجوی مجلات علمی در کادر قرمز رنگ E-Journals را انتخاب کنید و یا برای جستجو در پایگاه های داده علمی در کادر قرمز رنگ databases را کلیک کنید. در کادر آبی رنگ می توانید مشخصات مجله و یا پایگاه داده مورد نظرتان را وارد کنید و اقدام به سرچ نمایید. به عنوان مثال ژورنال Food chemistry را جستجو می کنیم. نتیجه جستجو را در شکل زیر می بینید. در این تصویر در کادر ابی رنگ مشخص شده است که دانشگاه جورج میسون از سال 1995 تا حال حاظر به ژورنال food chemistry از طریق پایگاه ساینس دایرکت دسترسی تمام متن (full text) دارد.

 


در صورتیکه در بخواهید لیست ژورنالهای تحت پوشش این دانشگاه را ببینید در تصویر زیر در کادر سبز رنگ بر روی E-Journals کلیک کنید.

 

تصویر زیر را مشاهده خواهید نمود.

 

 

 

در این تصویر در کادر قرمز رنگ، حروف الفبا نوشته شده اند که بیانگر حرف آغازین نام ژورنال مد نظر شماست. در کادر آبی رنگ نیز مجدداً امکان جستجوی ژورنال در اختیار شما قرار گرفته است.

در صورتیکه بخواهید بدانید دانشگاه مورد نظرتان چه پایگاه هایی را تحت پوشش قرار می دهد کافی است در تصویر زیر بر روی واژه Databases کلیک کنید.

 

 

 

به صفحه بعد (تصویر زیر) هدایت خواهید شد.

 

در این تصویر پایگاه های داده  علمی به صورت موضوعی دسته بندی شده اند. در صورتیکه تمایل دارید بر اساس حروف الفبا نمایش داده شوند در قسمت بالای تصویر که با خط آبی مشخص شده است کلیک کنید. در آموزش حاضر به عنوان نمونه بر روی موضوع Chemistry کلیک می کنیم.

 

همانطور که مشاهده می کنید نتایج به ما نشان داده خواهند شد. در اینجا پایگاه ACS را انتخاب کرده ایم. اگر به تصویر بالا دقت کنید در قسمت هایی که با خط قرمز مشخص شده است اطلاعاتی کلی از ACS Publications نوشته شده است. در کادر قرمز رنگ در جلوی نام پایگاه علامتهایی (قفل و ...) مشاهده می شود که در هر کتابخانه در صفحه اصلی کتابخانه معنی آنها تعریف شده است. به طور مثال علامت قفل بسته در این تصویر بیانگر آن است که ما به پایگاه ACS دسترسی نخواهیم داشت مگر آنکه ابتدا از طریق نام کاربری و کلمه عبود مناسب به سیستم کتابخانه ی دانشگاه جورج میسون وارد شویم. در آن صورت علامت قفل بسته به علامت قفل باز تغییر شکل خواهد داد.

 

در این آموزش فراگرفتیم چگونه یک منبع را از نظر پایگاه های داده تحت پوشش ارزیابی کنیم. این آموزش بر اساس دانشگاه چورچ میسون بود و بدیهی است در هر منبع بر اساس ساختار سایت آن منبع، ممکن است اندکی تغییر مشاهده کنید اما به طور کلی ساختار اغلب وب سایتها مشابه بوده و با اندکی ذکاوت قادر خواهید بود لینک کتابخانه را بیابید.

پورتال سنجش تحصیلات تکمیلی

Comments

7 + 6 =  Solve This To Prove You are a Real Person, not a SPAM script.

Site Map | Printable View | دانلود مقاله از پایگاه های علمی IEEE ScienceDirect Springer Wiley ASCE ACS ASME |© تهیه پسورد دانشگاه ها |

لینک دوستان